Çocuklarda Alerjik Egzama ve Uykusuzluk

Acıbadem Ankara Hastanesi Dermatoloji Uzmanı Dr. Bahar Öznur, “Çocuklarda alerjik egzama uykusuzluğa neden olabilir” dedi.

Acıbadem Ankara Hastanesi Dermatoloji Uzmanı Dr. Bahar Öznur, “Çocuklarda alerjik egzama uykusuzluğa neden olabilir” dedi.

Dermatoloji Uzmanı Dr. Öznur, mevsim geçişlerinde çocuklarda görülen deri hastalıklarıyla ilgili bilgiler verdi. Alerjik egzamanın uykusuzluğa neden olabileceğine dikkat çeken Dr. Öznur, “Alerjik egzama ya da atopik dermatit adı verilen hastalık, özellikle hayatın ilk yıllarında yoğun olarak görülen deride kızarıklık kuruluk pullanma artışı ile seyreden bir deri hastalığıdır. Hastaların sıklıkla başvurduğu şikayetler deride kaşıntı, kızarıklık ve buna bağlı huzursuzluk, uykusuzluktur. Hastalarda yanaklar, boyun altı, dirsek içleri ve diz arkası gibi bölgeler en çok etkilenen alanlardır. Beş yaşına doğru alerjik egzamaların şiddeti azalır. En önde gelen sebep gıdalara karşı gelişen alerjidir. Gıdalar içinde de en sıklıkla inek sütü ve yumurta sorumlu bulunmaktadır. Ayrıca hava yolu ile alınan ev tozu, küf mantar, ağaç polenleri, yabani ot polenleri gibi alerjenler de hastalığı tetikleyebilir. Ayrıca kuruluk, şiddetli sürtünme, irritasyona bağlı sıkı kıyafetler, yünlü kıyafetler gibi fiziksel uyaranlar da şikayetlerin artmasına sebep olabilmektedir. Bu tür alerjileri havadaki kuruluk uyardığı için kış aylarında hastaların semptomları daha da ağırlaşmaktadır” ifadesini kullandı.

Tedavide alerjenle temasın azaltılmasının şikayetlerde azalmaya neden olacağını belirten Dr. Öznur, şöyle devam etti:

“Ayrıca banyo sonrasında nemlendirici uygulama ile cildi nemli tutma bu yönde etkili olmaktadır. Koruyucu önlemlerin yetersiz kaldığı durumlarda ağızdan alerji ilaçları ve kremlerle tedavi gerekebilmektedir. Kaşıntının getirdiği stres hastalığın daha da kötüleşmesine neden olur. Özellikle kış aylarında havanın kurumasıyla ciltte kuruluk ve irritasyon artacağından kaşıntı ve kızarıklıklar artacağından daha yoğun bir nemlendirme önem kazanır.”

Diğer bir alerjik hastalık olan ürtikerin halk arasında “kurdeşen” olarak bilinen deride kaşıntılı kırmızı renkli kabarıklar ile seyreden bir hastalık olduğuna dikkat çeken Dr. Öznur, “Genellikle tüm vücutta yaygın olarak görülebilir. Lezyonlar yarım saat ile 24 saat arasında gerileyerek farklı alanlarda ortaya çıkar. Hastalık 8 haftadan kısa süreli olduğunda akut ürtiker olarak adlandırılır ve en sık nedenleri enfeksiyonlar, gıdalar ve ilaçlardır. 8 haftadan uzun süren kronik ürtikerde yine gıda alerjileri ön planda gelir. Sindirim sisteminde parazitlerin varlığı, ilaç alerjileri, böcek sokmaları da nedenler arasında yer almaktadır. Hafif durumda tedaviye hızla yanıt verir ve endişe etmeye gerek kalmaz. Ancak ürtikerin ağır tablosu olan anjio ödem konusunda hızlı davranmak gerekir. Ailelerin bu konuyla ilgili olarak dil ve dudakta şişme ile ortaya çıkan anjio ödem adı verilen durumda yakınlarında bulunan bir sağlık merkezine başvurmalarında yarar vardır. Tedavi sorumlu etkenin ortadan kaldırılması önemlidir. Ağızdan alerji ilaçları ile ve kortizonlu ilaçlarla tedavi uygulanabilir” diye konuştu. – ANKARA Acıbadem, Yaşam